TIPS Untuk Elak Anak-Anak Ketagih Gadjet

in , , , , by dorsett pink, February 15, 2017
FL pun suka main ipad gak tapi aku hadkan boleh main kat dalam kereta jer supaya dia duduk diam dalam carseat, tak meragam & tak ganggu mummy drive. Masa kat umah, inilah antara aktiviti-aktiviti yang aku bagi dia main supaya dia tak main gadjet. So here i wanna share some tips untuk elakkan anak-anak suka gadjet. 

Zaman moden gadjet memang benda wajib yang ada kat umah. Tak macam zaman aku kecik-kecik dulu, bila dah besar habis SPM baru dapat pegang handphone, bila dah kerja baru dapat pegang ipad. Tapi anak-anak zaman sekarang, lahir-lahir jer terus ipad iphone bagai depan mata.. Generasi alfa la katakan.
http://dorsettpink.blogspot.com/2017/02/tips-untuk-elak-anak-anak-suka-gadjet.html
 Kalau tak bagi ipad / tab masa kat dalam kereta, dia tak nak duduk dalam car seat tu.

Kalau kat umah, aku sorokan ipad dan jugak phone untuk elakkan dia menjadi addicted dengan gadjet. So, here are some of her activities at home:

https://pediasure.com/
Main mainan 'soft-lego' dari Pediasure

 
Since FL consume susu formula Pediasure, so Pediasure selalu bagi toys &  toys dia pun jenis 'educational toys', memang sangat-sangat membantu perkembangan FL and her motor skill. 

 Colouring.
Aku ada buat entry khas pasal colouring activity ni, boleh Baca KAT SINI
 
Main tampal-tampal sticker

 Swimming

 Main flash card

Buat activity art & craft  . 
FL pun ada pergi kelas art jugak ,boleh baca kat ENTRY NI. 

 Main bubbles / buih sabun

 main 100m sprint.. hahahha

Nak lagi best, sprint dengan bola pulak

 Aku jugak ada masukkan dia ke kelas Playing & Learning kat Gymboree. 
Boleh baca post tu KAT SINI.

In spite of these activities, FL suka sangat membaca buku, thus i've bought him a lot of books. Beli kat Big Bad Wolf jer murah. Pagi-pagi sebelum pergi sekolah and malam sebelum tidur dia akan baca buku dulu 5 - 10 minit (tengok gambar jer). Kalau tak ada bahan bacaan, dia akan 'baca' newspaper (baca alphabet kat paper tu je). So, bila travel naik flight, aku tak bawak toys dia (buat berat beg jer) sebab dia akan 'baca' magazine dalam flight tu..  

Inilah cara aku untuk avoid my daughter from being a gadjet-oriented person. Tapi kadang-kadang tu bila dah tantrum melampau sangat sampai mummy pun hilang sabar, aku bagi jugak lah dia main ipad tu tapi tak lama dan tak selalu, sekali-sekala jer..  But masa travel luar negara, ipad ni benda WAJIB kena bawak!

After all, thank you for reading..
SHARE 12 comments

Add your comment

  1. Bagusnya aktiviti-aktiviti di atas ni. At least boleh bantu perkembangan minda budak-budak.
    Kalau asyik main gadget sahaja banyak benda yg tak berkembang nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya cuma mencuba apa yang termampu je en.syed

      Delete
  2. bagus sangat.
    ni i tgk baby lagi dah dihadapkan dengan youtube.
    budak boleh hilang focus kalau bercakap dgn kita.. sebab asyik dgn gadget.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada sebab kenapa parents bagi anak-anak kecik tengok youtube, antaranya supaya parents senang nak buat kerja (especially kerja rumah). hehe

      Delete
  3. hehehe..bagus kan didikan macam ni..saya pun tgh pelan-pelan tarik gajet dari anak-anak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak kata bagus sangat tak jugak idzwa sebab dia masih lagi tengok gadjet masa kat dalam kereta hari2

      Delete
  4. sepupu saya, anak2 diorang x heran pun gadget. bila saya perhati, rupanya sebab parents diorang pun sama. Jarang sangat pegang hp or tablet bila depan anak-anak. Unik kan?

    ReplyDelete
  5. Kita sebagai parents yg kena betul2 main peranan agar anak tak addicted dengan all these gadgets. Banyak lagi aktiviti2 lain yg boleh jana minda dan kreativiti mereka :)

    ReplyDelete
  6. saya pun strict sangat pasal ipad utk anak2. mesti sy ada depan mata dorang jgak utk pantau. tapi yg sedihnya, kalau balik kampung ada la atok opah ka makcik pakcik bagi fon or ipad kat depa. 😅

    ReplyDelete
  7. Sprinting itu kelakar okayyy... hahahahha! I pun tengah dalam usaha nak avoid Sofia dari ketagih gadget... Tapi dia selalu tengok kita tengok phone kan. Guilty gak kadang2.

    ReplyDelete
  8. Mek punya daughter (1y2m) pun dh pndai tgk phone skarang. Sbb dia tahu phone tu bleh brckp. Mek rase dia talkative mcm mek jugak sbb tu pntang tgk phone pastu dia tekan tekan suruh si Siri tu brckp --' Kalau bab tgk kartun ke ape belum lg. And mintak mintak tak suka lerr untuk itu :) Sekarang pun banyak beli buku yg ade gmbr gmbr :)

    ReplyDelete

© Dorsett Pink · EDITED BY MOMMY'S DIARY OF LIFE